dijous, d’octubre 19, 2023

DIUMENGE XXVIII DE DURANT L’ANY 14-15/10/2023


Benvolguda família de famílies, germans i germanes!

Des de temps immemorial les persones s'han reunit al voltant d'una taula per a dialogar, per a pactar, per a celebrar esdeveniments significatius de la seva vida. El menjar compartit és signe de comunió i també d'alegria i felicitat, de solidaritat i aliança. Jesús mateix, sovint comparteix la taula amb persones molt diferents. Precisament en el marc d'un sopar pasqual, Jesús instituí l'Eucaristia, de manera que la relació entre Déu i els homes es donés també al voltant d'una taula.  

Si hem estat atents, el profeta Isaïes  ens parlava del banquet que Déu ens ofereix, quan anuncia una futura intervenció salvadora en favor de tots els pobles.

Jesús, en la seva paràbola del banquet del Rei per les noces del seu fill, d'entrada, remarca  que a aquestes noces hi ha uns convidats que són cridats pel Rei i que no hi acuden. El Rei insisteix, i aquells convidats, desagraïts, prefereixen ocupar-se dels seus assumptes,  arribant inclús a maltractar i matar els seus criats. Finalment, el Rei, davant aquesta violència, pren mesures dràstiques i decideix manar als seus criats a convidar a tothom qui trobin. “I hi anaren, i reuniren tothom qui trobaven, bons i dolents. I la sala del banquet s’omplí de convidats”.

Déu, el Rei, no imposa l'entrada al seu Regne, participar del seu banquet. Ell convida repetidament al seu poble, a través dels profetes, que com els criats, són menyspreats i maltractats. El poble d'Israel,  tampoc voldrà escoltar Jesús, acudir a les noces del fill del Rei. Serà aleshores quan la invitació s'adreçarà a tota la humanitat. Així doncs, podem concloure que el banquet de Déu, l'Eucaristia, diumenge rere diumenge, és una invitació universal a la salvació promesa. Isaïes profetitza que Déu  engolirà per sempre la mort, i aquesta profecia es compleix en la Pasqua de Crist, el seu fill, vencent la mort en la creu, fent-nos partícips del seu triomf, amb la seva resurrecció, Pasqua.   

Però, ¿per què aquells convidats rebutjaren el banquet de noces? Per què a la gent li costa tant creure i seguir Jesús?  Per què nosaltres no ens acabem de donar del tot a la causa de l'Evangeli? No hi ha una resposta clara,  perquè ens trobem davant el misteri mateix del cor humà, el misteri de la gràcia i de la llibertat. Malgrat tot, Déu no es desdiu del banquet. I encara podem preguntar-nos perquè el Rei fa fora del banquet aquell convidat que no portava el vestit de festa? És un toc d’alerta, perquè participar a l’Eucaristia, acceptar la invitació al banquet no és tenir el nom apuntat a la llista de batejats, sinó que és una manera de viure, és portar el vestit de festa, el vestit de la nova vida de l’amor als germans, de la confiança en el Pare, pregant i treballant per la pau i la justícia arreu on siguem, perquè com diu St. Pau podem afrontar-ho ”gràcies a aquell que em dona forces”

Benvolguts germans/nes: Avui com ahir, Déu ens convida al seu banquet, l'Eucaristia, la Missa. Evitem que altres assumptes menys importants ens impedeixin assistir-hi. I de la Missa en segueix la Missió de treballar per la comunió fraternal de tota la humanitat amb Crist, Déu mateix, i com diu Sta. Teresa: “Quien a Dios tiene nada le falta”.

Joan Làzaro i Padrós, prevere i rector.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Publica un missatge