diumenge, de setembre 01, 2024

DIUMENGE XXII DURANT L’ANY

 


0.    Dues prèvies.

a)   La carta de Jaume és el complement necessari de la doctrina de Sant Pau de la salvació per la fe, només per la fe, en Jesucrist. Les obres no són mèrits salvadors, sinó expressió necessària de la fe, que no consisteix en una pura adhesió intel·lectual, sinó en l’adhesió amorosa a la persona de Jesucrist.

b)   Rentar-se les mans o banyar-se no era una qüestió d’higiene, sinó un acte de purificació ritual.


1.    Plantejament.

Novament se’ns planteja la tensió entre una religió que relliga a un Déu que és amor i la que relliga a un Déu que és poder ni que sigui poder misericordiós. L’evangeli ens presenta una disputa de Jesús amb el fariseus. Aquests estan obsessionats pel culte pel compliment minuciós dels preceptes rituals. Jesús, en canvi està per l’amor que allibera. Demanem el do la conversió per entendre-ho.

El judaisme i les religions en general són del segon tipus, religions formals i ritualistes. A Israel és evident la tensió entre el temple i els profetes. Jesús és el gran i definitiu profeta, que ès expressió d’un Déu humil, sorprenentment humil, que exigeix un culte que va més enllà de les nostres litúrgies.

2.    La veritable religió.

L’evangeli és principalment una ètica arrelada en Déu, al servei dels seus fills – mirem Mateu 25,31-46--  Les lectures d’avui ens conviden a donar un culte autèntic a Déu, un culte que consisteixi en el servei abnegat als altres.La religió pura i sense taca als ulls de Déu Pare consisteix en això: ajudar els orfes i les viudes en les seves necessitats i guardar-se net de la malícia del món” (Jm 1,27). El culte, doncs, és important però secundari, és una necessitat del creient per viure amb alegria la filiació vers Déu i referenciar la fraternitat precisament en el fet que tots els altres són tan fills de Déu com jo mateix.

3.    Estimar surt car.

Ajudar els orfes i les vídues en llurs necessitats” L’amor no surt mai gratis. O què ens pensem? A Jesucrist li va sortir caríssim estimar, li va costar la mort en creu. La justa distribució de la riquesa demana que els rics no s’enriqueixin tant perquè els pobres siguin menys pobres; demana l’eliminació de la corrupció arreu i, especialment, al tercer mon. Una corrupció tolerada, àdhuc fomentada, per fer negoci a costa del que sigui: violències físiques, desplaçaments de poblacions, destrucció del medi natural....  Tot s’hi val. La pela és la pela i als pobres que els bombin i ja està.

4.    Conclusió.

En primer lloc viure d’acord amb l’evangeli  i després assumir el deure de crear opinió política per a un repartiment més just de la riquesa, per una situació de pau segura, per renunciar al plus insultant de riquesa que tenim a l’hemisferi nord.

Josep Esplugas Capdet, prevere.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Publica un missatge