dijous, de març 26, 2020

Homilia DIUMENGE III DE QUARESMA 14-15/03/2020

Lectures: 

Ex 17,3-7 
Salm 94 
Rm 5,1-2.5-8
Jn 4,5-42

Benvolguts germans i germanes: 
Caminem vers la Pasqua i aquest  diumenge i els dos propers anirem resseguint uns fragments de l’evangeli segons Sant Joan,  destinats als catecúmens que havien de ser batejats la nit de Pasqua, i  també a nosaltres, batejats, atès que renovarem la nostra fe a la Vetlla Pasqual. Avui hi ha un element comú: l’aigua.
L’aigua era d’un gran valor a l’Orient. Sobretot es valorava l’aigua de font, corrent i viva. Està molt relacionada amb la història de la salvació. Déu concedeix o nega l’aigua segons el comportament del seu poble. Si el poble es fidel, se li concedeix aigua abundant, com  a símbol de poder, de vida i de fecunditat. Però quan és infidel, l’aigua es converteix en signe de maledicció. De mica en mica, el poble s’anirà convencent que no només és necessària l’aigua material, sinó l’aigua que purifica el cor de l’home. Només quan arribi la salvació definitiva serà concedida en abundància una aigua purificadora i vivificant. Al llibre de l’èxode veiem que el poble passava tanta set que dubte  i es revolta preguntant a Moisès: “El Senyor és amb nosaltres o no hi és?”.  Per tercera vegada el Senyor demostra que és al costat del poble, ajudant-lo a continuar la marxa i proveint les seves necessitats, i ho fa emprant la vara amb què havia provocat les plagues d’Egipte. El mateix instrument que abans havia servit per castigar mortalment els egipcis ara serveix per sustentar el seu poble. En el NT, l’aigua i la salvació arriben a la mateixa intensitat. Crist realitza en la seva persona totes les esperances messiàniques: és la roca que mana aigua abundant, el temple, del qual brolla un riu capaç d’abonar la nova Jerusalem. El diàleg de Crist amb la Samaritana ofereix una bona ocasió a Jesús per a fer una catequesi sobre un do que Ell té i que regala als homes, que anomena “aigua viva”. L’aigua que Crist regala és molt diferent a l’aigua del pou de Jacob: aquesta apaga la set per poc temps, mentre que l’aigua de Crist l'extingeix per sempre.

Aquesta aigua viva designa al mateix Jesús, com a veritat i com a Revelació del Pare. L’home té necessitat de beure aquesta aigua per a viure, necessita la revelació de Crist. Però a aquest do la persona humana ha de respondre amb la fe. La samaritana corre a la ciutat per a proclamar tot el que Jesús li ha comunicat, mentre Jesús es priva de l’aliment terrenal per a mostrar que el seu veritable aliment consisteix en fer la voluntat del seu Pare. “Qui begui de l’aigua que jo li donaré, mai més no tindrà set; l’aigua que jo li donaré es convertirà en font que brollarà per sempre dintre d’ell per donar-li vida eterna.”  La vida eterna comença ara i aquí i s’identifica amb la vida veritable, autèntica, estable, solidària amb els malalts, pobres i oprimits, malgrat les situacions canviants del món, prou que ho veiem amb el que vivim aquests dies, i consisteix en el coneixement de Déu i de Jesucrist. Aquesta revelació comporta adorar Déu en esperit i en veritat i per tant, ser testimonis de la Resurrecció de Crist arreu.

Benvolguts gns/nes, demanem-li al Senyor que visquem aquesta Quaresma, com un temps de conversió i renovació baptismal, i enmig de la pandèmia que ens afecta, refermem la nostra fe, reforcem la nostra pregària i, esperançadament,  posem el millor de nosaltres mateixos en bé de tots.
Mn. Joan Làzaro, Rector

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Publica un missatge