divendres, de gener 21, 2022

Diumenge II de durant l’any (C) – 15/01/2022

Acabem amb la tercera manifestació o epifania del Senyor Jesucrist d’aquests dies que ens porten a anar-nos endinsant poc a poc en el ministeri públic de Crist: les noces de Canà.

La lectura superficial d’aquest fragment ens porta a veure-hi el primer dels miracles que fa Jesús i que l’Evangeli segons sant Joan ens ho recull. Pot ser també una manera com de santificar el matrimoni, d’origen natural, amb la seva presència. Fins i tot podríem dir que Déu és un Déu que comparteix les nostres alegries, els moments bons i que no vol que estiguem tristos, sinó joiosos.

Però la primera lectura ens dona la clau: són les noces d’Israel amb el seu Senyor: «El qui t'haurà reconstruït et prendrà per esposa com un jove esposa una donzella; el teu Déu estarà content de tenir-te com el nuvi està content de tenir la núvia.» Són les noces del nou Israel ―l’Església― amb Crist ―el seu espòs―: les noces de l’Anyell.

Per això, els vertaders nuvis no són els que es casaven en aquella ocasió, sinó Déu i el seu poble, representats per una mare i un fill. Maria és icona de l’Església, del veritable Israel, és la filla de Sió. Crist és l’Espòs de l’Església que ve a segellar aquestes núpcies amb el sacrifici en la Creu, amb la seva sang, el vi nou, el vi de la nova Aliança.

Aquest vi, que no és com l’antic, sinó que és més bo, Déu ens l’ha reservat per a la segona fase de la història, que ha començat amb la missió de Crist: aquest és el vi millor.

És significatiu que Jesús vulgui tornar l’aigua en vi en unes piques de pedra. Podria haver-ho fet diferent però això ens dona una informació preciosa: l’antiga creació significada per l’aigua de les piques destinades a la purificació, és a dir, l’antiga creació caiguda en el pecat ―per això necessita la purificació― esdevé la nova creació, el vi millor; és la nova criatura, la restauració de la imatge de Crist en nosaltres.

És curiós de veure com no diu «l’aigua que s’havia transformat en vi” sinó «l’aigua que s’havia tornat vi». És com si volgués abreujar tot el procés que naturalment converteix l’aigua en vi: aigua, terra, cep, raïm, vi. I el vi té dues formes d’acabar segons l’Evangeli: la primera és molt evident: en Eucaristia, en Sang de Crist. L’altra és la degradació del vi ―de fet, oxidació― en vinagre, el vinagre que li fan beure a la Creu.

La nostra creació té dos destins possibles: si es queda com està, es degradarà com el vi en vinagre. Si esdevé transfigurada, feta nova creació, esdevindrà com el cos de Crist, transfigurat, com el vi transformat en la seva Sang, aquesta és la nova Aliança, l’aliança matrimonial de Déu pel seu poble.

Per això, en Crist nosaltres esdevenim aquesta nova creació, apareixem ja com a imatge de Déu, com a compliment del designi del Pare. Crist ve a complir el designi del Pare, a fer la seva voluntat i la seva voluntat és ―com deia Jesús a Nicodem― que «no es perdi ningú dels qui creuen en ell, sinó que tinguin vida eterna». És el designi de Déu complert en la seva entrega en la creu «tot s’ha acomplert» ―diu Crist abans de morir―.

Què serien unes noces sense amor? Doncs aquesta és la relació que ve a tenir Déu amb nosaltres, és una història d’amor. Tota la història de l’univers, del nostre món és una història d’amor. Nosaltres hi estem dins, som partícips d’aquest amor. Qui ha tastat l’amor algun cop, sap que sempre ve associat a la joia, la joia que Déu ens vol comunicar. Ell és el veritable «joiós», el més bell, el que pot venir a omplir la nostra vida, a esposar-se amb nosaltres.

Així és el nostre Déu, un Déu apassionat, que vol crear un poble seu, «apassionat per fer el bé», que visqui amb passió la vida, que estimi, que ho doni tot, que no es guardi res. I quina escola d’amor més gran que podem tenir que l’escola de la Trinitat, on Déu mateix és el nostre mestre, que ens ensenya a partir de la pràctica: Pare, Fill i Esperit Sant ens estimen perquè nosaltres puguem estimar Déu i estimar Déu en els germans.

Joan Hernàndez, prevere i vicari.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Publica un missatge