dilluns, de maig 27, 2024

DIUMENGE DE LA SANTÍSSIMA TRINITAT

 


Primera Lectura: Dt 4,32-34.39-40null

Salm 32 null      

Segona Lectura: Rm 8,14-17     

Evangeli: Mt28,16-20

1.    El procés humà del coneixement de Déu.

La religiositat més primitiva concebia Déu com un ésser sobrenatural, defensor de la tribu o poble, en competència amb els déus de les altres tribus. Ara bé “el nostre déu és més poderós que els altres déus”, i si no ho és, malament per a nosaltres.

Israel fa un pas endavant i entén que el seu Déu, Iahweh, és l’únic déu, els altres són fullaraca, no res. El següent pas, amb molta dificultat, és concebre que el déu d’Israel no és un déu particular, sinó que és l’únic Déu, el qual, oh! escàndol, s’ofereix a tots els altres pobles, àdhuc als ninivites (més escandalós encara!); doneu una ullada al llibre de Jonàs. Els altres pobles vindran a adorar Déu a Jerusalem  (Is 25,6; 66,18-21), de grat o per forçat. Aquesta és l’esperança, l’expectativa messiànica.

2.    Jesús revela la imatge definitiva de Déu.

El Déu de Jesús és un Déu totpoderós, però per l’amor, no pas per la força. Del contrast entre la imatge de Déu que dona Jesús i la percepció que en tenen tots els coetanis prové la tragèdia de Jesús. Ningú no el podia entendre, ni els seus deixebles abans de rebre l’Esperit Sant. La diferència, importantíssima i decisiva, entre els deixebles i els altres és que ells estimaven Jesús. Jesús ens ha manifestat tot el que nosaltres som capaços de comprendre de Déu: Qui és, com és, per què ha creat la realitat? Què ofereix als éssers humans? Què n’espera? Com ens estima? ...

3.    L’essència de Déu: “Déu és amor”.

Si Déu és amor i el narcisisme no és amor, perquè l’amor demana alteritat, els éssers humans li seríem necessaris, però Déu, per definició, no necessita res; és Déu i lliure de tota necessitat. Per tant Déu és amor al marge de la humanitat.

La revelació primordial de Jesús és que necessàriament Déu és Trinitat d’amor al seu interior i amor vessat infinitament i de franc cap enfora perquè els éssers humans puguem viure en l’amor en el món i en l’eternitat.

L’ésser humà és imatge de les persones divines i la Humanitat com a col·lectivitat és imatge de Déu-Trinitat. Som persones creats a imatge i semblança de Déu (Gn 1, 26-27). Creure en el Déu trinitari comporta el compromís personal de viure fraternalment per referència al Pare de tots, per solidaritat amb el Fill, en el qual tots som fills, i per l’impuls de l’Esperit Sant, que el Pare i el Fill han vessat en els fills perquè siguem capaços d’estimar com Jesús ens ha estimat i Jesús ens ha estimat amb el mateix amor amb què el Pare l’estima a Ell.

4.    Epíleg.

“Aneu a convertir tots els pobles”. Tota la humanitat té el dret de rebre l’evangeli alliberador i nosaltres el deure de fer-l’hi arribar purament per amor. No ens en podem escapolir purament per amor.

5.    Apèndix.

El Cos de Crist és prou ric com perquè s’hi desenvolupin carismes diversos. Al costat de la necessària vida primordialment activa hi pot haver i hi ha d’haver la vida primordialment contemplativa. Tinguem presents avui les comunitats monàstiques, preguem per elles i donem gràcies a Déu pel seu servei a tota l’església. 

Josep Esplugas Capdet, prevere.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Publica un missatge