dijous, de juny 13, 2024

Diumenge X de durant l’any (B) – 09/06/2024

 


«Mira, soc a la porta i truco. Si algú m'escolta i obre la porta, entraré a casa seva i menjaré amb ell, i ell amb mi». És una de les frases que més es citen de l’Apocalipsi, perquè l’objectiu a la vida és això: obrir la porta de la nostra casa, de la nostra intimitat, la nostra interioritat a Déu, que Ell prengui possessió de nosaltres i ens divinitzi.

La nostra naturalesa caiguda en pecat —i això ho veiem genialment relatat avui en el Gènesi— ens fa veure quin efecte té el pecat: veiem la nostra nuesa i ens tapem, ens amaguem. Perquè el proïsme i Déu comencem a veure’ls com a competidors, comencem a pensar que el proïsme i Déu ens poden fer mal, ferir-nos en la nostra intimitat. Pensem que poden violentar la nostra llibertat. Per això ens amaguem, tenim por.

No hem tingut mai l’experiència de reservar-nos certes coses, de donar-nos parcialment als altres per por? Si em dono completament, si em mostro tal com soc, l’altre té més poder sobre mi i tenim una certa por a que l’altre ens pugui utilitzar. És el mateix que li passa a Adam i Eva. Per què fins que no havien pecat no tenien pudor? Per què no els feia res mostrar-se nus davant l’altre? Perquè no es sentien mirats com un instrument sinó mirats en la seva globalitat, totalment compresos, veient la dignitat que tenen pel fet de ser creats a imatge de Déu. Després del primer pecat, aquesta mirada ja no hi és.

Per tant, la nostra existència ve marcada per aquesta por. I la nostra relació amb Déu, també. Déu truca a la porta de la nostra interioritat, per entrar i viure amb nosaltres. Però molts cops estem amagats com Adam, ens fa por perquè és com si percebéssim que Déu ens ve a treure llibertat. I la tasca del dia a dia és desactivar aquesta visió.

Crist ha vingut a salvar-nos, a rescatar-nos d’aquesta situació absurda en la que vivim. Ell no ha tingut recança a acollir-nos en la seva intimitat, tant que no hi cabien a casa seva, segons ens diu l’Evangeli avui.

Déu s’ha acostat, ha plantat el seu tabernacle, la seva tenda, el seu habitatge entre nosaltres. I davant d’això, tenim dues opcions: rebutjar-lo, no deixar-lo entrar amb l’excusa que el que diu són il·lusions, coses que no tenen ni cap ni peus, molt bonic però que no toquen de peus a terra —són aquells familiars que se’l volen endur perquè es pensen que s’ha tornat boig— o bé l’excusa que com que ens treu de les nostres seguretats, explica doctrines noves i nosaltres no estem disposats a deixar-nos incomodar, l’acusem que això no ve de Déu, sinó del dimoni.

L’altre opció és com tots els que l’envoltaven, que es converteixen en família de Jesús. Crist els acull a casa seva, formen part de la seva intimitat, són els seus íntims, familiars, amics predilectes… tots ells, han vençut les pors, s’han deixat guiar per l’Esperit Sant, no l’han injuriat dient que Déu mateix s’ha tornat boig o que està endimoniat sinó que han obert la porta del seu cor, l’Esperit Sant els ha donat una nova visió, els ha restaurat aquesta visió transparent, original que tenia l’home abans del pecat i llavors sí, ha sabut reconèixer Jesús com el Crist, el Fill de Déu i els altres com a germans seus.

Us heu fixat que això és el que fem a l’Eucaristia? Però allò que fem ritualment, estem cridats a viure-ho en el nostre dia a dia, a fer-ho vida. El repte és: davant les pors, que no ens paralitzin i obrir la porta del cor, quan ens costa la relació amb els germans, desenvolupar la mirada de Déu —és germà meu—, i que la vida sencera sigui una ofrena a Déu, totalment i gratuïta, sense reservar-se res.

Joan Hernàndez, vicari.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Publica un missatge