dilluns, de setembre 29, 2025

Paràbola de Jesús del ric Epuló i el pobre Llàtzer

Aquí teniu l'Evangeli d'aquesta setmana en vídeo, que pot servir per a la catequesi de qualsevol edat.
Ens pot ajudar, com es diu a l'homilia, per adonar-nos que també podem fer molt mal, mantenint-nos passius i indiferents davant les necessitats dels altres.

MISSA DEL DIUMENGE XXVI 27-28/09/2025 - F. Mde Déu Vallibana-Patrona AC.Maestrat

 


Benvolguda família de famílies, que és la comunitat, benvolguts/des germans/es,  d’una manera especial, benvolguts/des amics i amigues de l’Ass.Cultural El Maestrat,:  

Si diumenge passat Jesús ens feia adonar que quan actuem moguts per l’afany pel diner fins el punt de trepitjar els drets dels altres, especialment dels més senzills, obrem malament i ens separem de Déu, pel nostre pecat d’acció; avui, la Paraula de Déu, ens fa adonar, que també podem fer molt mal, mantenint-nos passius i indiferents davant les necessitats dels altres, no fent allò que en consciència ens pertocaria, és el que anomenem pecat d’omissió.  

El profeta Amós ho remarca a la primera lectura i ho confirma la paràbola de l’Evangeli.

 Quin contrast entre qui ho té tot i no repara en dispendis, que si bé no provoca cap mal directe sobre ningú,  és insensible al que passa al seu voltant; i qui a prop seu, passa necessitat. El primer, podent moderar el seu ritme de vida i compartir els seus béns perquè el pobre ho sigui menys i visqui dignament, ni el veu, li és indiferent. Salvant les distàncies, és el que de vegades ens pot passar a nosaltres amb persones necessitades veïnes, quan anem a la nostra i no fem cap esforç per a pal·liar les seves necessitats, compartint quelcom de nostre, ni que sigui temps. Davant el pecat d’omissió dels qui poden/m fer-hi alguna cosa, i no ho fan/fem.   El salmista ens fa veure com actua el Senyor, i el  lloa perquè pren partit en favor dels més febles:

*El Senyor: fa justícia als oprimits, dóna pa als qui tenen fam, deslliura els presos, dóna la vista als cecs, redreça els vençuts, estima els justos, guarda els forasters, manté les viudes i els orfes i capgira els camins dels injustos.

Déu posa les coses en el seu lloc, de manera que aquells que en vida han gaudit de tots els béns i no han estat capaços de compartir-los amb els qui patien necessitat, vindrà el dia en què els papers s’invertiran.

Per això, ens cal revisar la nostra vida, per adonar-nos de les omissions que fem al deure de compartir allò que som i tenim amb els qui passen necessitat, tant amb aquells que tenim més a prop, com amb els qui venen de fora. Si ens considerem deixebles de Jesús, si volem seguir les seves petjades i viure  el seu manament nou de l’amor, haurem de fer un procés de conversió continua i aplicar-nos els consells que Sant Pau ens adreça a la carta a Timoteu:

 *Home de Déu, busca de practicar sempre la justícia, la pietat, la fe, l’amor, la paciència, la mansuetud. Lluita en el noble combat de la fe i guanya’t la vida eterna...guardant irreprensible i sense falta el manament rebut, fins que es manifestarà Jesucrist, el nostre Senyor.

Que aquesta eucaristia, a la taula que ens fa a tots germans, ens ajudi a no resignar-nos davant el fet que uns banquetegin sense mesura mentre d’altres en recullen les engrunes, i a fer, com Jesús, el que estigui al nostre abast perquè això canviï, que com Església ens esforcem a estimar, acollir, protegir, promoure i integrar a tothom, però especialment a les persones que viuen a les perifèries existencials. Aquesta és la nostra missió com a cristians pel baptisme: compartir amb tothom, el que vivim, celebrem i sentim, com Església, família de famílies, en que el més important no haurien de ser les pedres sinó les persones. Cadascú allà on sigui, comptant amb la intercessió de Maria, i vosaltres  amics i amigues d’El Maestrat, sota l’advocació de Vallibana.

Joan Làzaro i Padrós, prevere i rector.

FORMACIÓ PERMANENT D'ADULTS

FULL GROC SETMANAL

 

FULL DOMINICAL 28/09/2025

 


dimecres, de setembre 24, 2025

MISSA DEL DIUMENGE XXV 20-21/09/2025

 


Benvolguda família de famílies, que és la comunitat,  germans/es en Crist:  

La paraula de Déu que avui hem escoltat m’ha fet pensar amb l’expressió de Quevedo, escriptor castellà del segle XVII: “Poderoso Caballero es don Dinero”.

És important que al llarg de la nostra vida, revisem on posem el nostre cor, quin lloc ocupa el diner i tot allò que amb ell podem adquirir, en relació als valors que Déu ens proposa viure a l’Evangeli del seu Fill Jesucrist. Si la preocupació pels diners, pel propi benestar, ocupen el primer lloc de la nostra escala de valors, alguna cosa grinyola del nostre camí com a cristians. 

*Ningú no pot servir dos amos. No podeu ser servidors de Déu i de les riqueses

Hem de saber escollir. Mai podem sotmetre’ns al dictat de les riqueses, fins el punt que Déu passi a ser secundari per les nostres vides. Del que es tracta és que siguem capaços de separar el diner de nosaltres mateixos i convertir-lo en un element al servei del Regne, estant disposats a desprendre’ns-en en favor dels més necessitats, expressant així el nostre amor envers ells.

*Déu lloa l’administrador, no per la seva manca d’honestedat envers el seu amo ric, sinó per l’astúcia que demostra de cara  a preparar el seu futur.

El Senyor ens convida a ser prudents, creatius i també astuts com aquell administrador, no per enredar i caure en la corrupció,  sinó per a preparar el nostre futur i donar-li compte de la gestió que fem dels nostres béns en relació als més pobres, als més necessitats,  de si  hem fet tot el que estava a les nostres mans perquè el repartiment  fos cada vegada més just.

L’home que és fidel en els béns que valen poc, també ho serà amb els de més valor.

La fidelitat a Déu, al seu Fill Jesucrist, ens ha de portar a ser fidels administradors del que Ell ens confia, dels talents i dels béns que hem rebut, per a fer-los rendir, no per quedar-nos els beneficis de manera exclusiva, sinó per a que tothom en pugui gaudir.

 Us abraoneu sobre els pobres per anorrear els desvalguts...- El Senyor ho jura:              “No oblidaré mai tot això que fan”.

El profeta Amos reprèn durament a la primera lectura a qui actua sense escrúpols, que, aprofitant-se dels més dèbils, només mira pels seus propis interessos, oblidant els de  Déu, que són els més justos i solidaris.

Primer de tot us recomano que feu a Déu pregàries, oracions, súpliques i accions de gràcies per tots els homes, pels reis i per tots els qui tenen autoritat, perquè puguem portar una vida tranquil·la i serena, tota donada a la pietat i a l’honestedat

Benvolguts germans/nes: Certament, hem de pregar molt, com ens diu Sant Pau, per tots els homes i dones, sigui quina sigui la seva posició social o responsabilitat,  perquè tots plegats siguem capaços d’adequar el nostre estil de vida, al de Jesús, l’únic mitjancer entre Déu i nosaltres: estimant com ell ho va fer, sent fidels amb els béns i talents que hem rebut i prou despresos per a posar-los al servei dels qui més ho necessiten.

Joan Làzaro i Padrós, prevere i rector.

CONCERT D'ORGUE

 

FULL GROC PARROQUIAL SETMANAL

 

FULL DOMINICAL 21/09/2025

 

divendres, de setembre 19, 2025

MISSA DE L’EXALTACIÓ DE LA SANTA CREU - DIUMENGE 13-14/09/2025

 


Benvolguda família de famílies que és la comunitat, benvolguts germans/es en Crist:

La creu és una figura geomètrica que ha esdevingut un dels símbols més antics de la humanitat. Les primeres creus que es  va trobar van ser a les estepes de l’Àsia central a la prehistòria. A l’antiga Roma  i en cultures veïnes de la Mediterrània va ser utilitzada com a mètode d’execució, anomenant-lo crucifixió, on el reu és lligat o clavat en una creu de fusta, i deixat allí fins a la seva mort, públicament, per a dissuadir  la gent de cometre crims semblants.

Així va ser executat Jesús, el nostre amic i Senyor, convertint aquest patíbol en l’”arbre de salvació”.

Avui ho celebrem amb la solemnitat de  l’exaltació de la Santa Creu, que ens convida a continuar el nostre pelegrinatge com a cristians amb esperança, mirant Jesucrist. El contemplem amb els braços oberts, abraçant tota la humanitat. Hi ha qui interpreta que el pal vertical representa la divinitat de Jesús i l’horitzontal la seva humanitat. A mi m’agrada interpretar-ho també com el signe de l’amor més  gran on conflueix l’amor a Déu (pal vertical) i l’amor als germans (pal horitzontal): A Déu l’estimem, estimant els germans  i estimant els germans, estimem Déu. 

*Déu estima tant el mon, que ha donat el seu Fill únic, perquè no es perdi ningú dels qui creuen en ell, sinó que tinguin vida eterna”.

És el que Jesús explica a Nicodem, en aquest diàleg que tenen, a través del qual ens vol ajudar al fons del nostre ésser, allà on ens juguem el veritable sentit de la vida, per a fer-nos preguntes importants i entendre que si el Fill de Déu mor a la creu, no és per condemnar el món, sinó per salvar-lo.

*Déu envià el seu Fill al mon no perquè el condemnés, sinó per salvar el mon gràcies a ell.

I el salvarà alçat en una creu. I així com en la 1ª lectura ens recorda que durant l’èxode, Moisès va construir una serp de coure perquè tothom qui la mirés es guarís, ara, en la creu, tenim molt més. Ja no es tracta només de mirar, sinó de creure. I creure no en el Crist que ens construïm, sinó en Crist crucificat. Perquè Jesús no ens salva des de la força, sinó des de la feblesa. Seguir Jesús, és deixar-se captivar per Ell i adonar-nos que tot el que som és gràcies a Ell.

Contemplem, doncs, la creu sense por, però sí amb un gran respecte. Allà Jesús va patir per tots nosaltres, va segellar  per sempre la seva fidelitat amb totes les víctimes, prenent la condició d’esclau, com ens ha recordat St. Pau. A la creu, Déu Pare no abandona el seu Fill, sinó que amb Ell, es posa per sempre al costat dels oprimits, dels qui donen la vida per la justícia i per amor, dels deixebles del Crist

Benvolguts germans/nes: Donem gràcies a Déu Pare, que ple d’amor, en aquesta creu continua oferint la salvació als qui pateixen el mal, dona acollida als exclosos i regala el perdó gratuït als pecadors i a  tantes persones incapaces de retornar a Déu. Kennedy va dir: no et preguntis que pot fer Amèrica per tu, sinó que pots fer tu per Amèrica.  Doncs,  molt abans  St. Ignasi   ens va deixar dit: Imaginant el que Crist ha fet per tu en la Creu, preguntat el que has de fer tu per Ell”.

Joan Làzaro i Padrós, prevere i rector.

dimarts, de setembre 09, 2025

DIUMENGE XXIII DURANT L'ANY

 


  1. El missatge de la carta a Filèmon.

Una petita carta amb un motiu molt privat ens confirma una de les grans novetats cristianes: tots els éssers humans tenen la major dignitat possible. Tots som fills de Déu. L’esclau Onèsim i l’amo Filèmon són germans, perquè tenen un mateix pare.

2.      Conèixer Déu.

Coneixem Déu perquè Ell ha pres la iniciativa de revelar-se’ns i Ell mateix ens ha donat la capacitat de rebre aquesta revelació. Si nosaltres hem pogut conèixer l’ésser de Déu, que és Amor, i la seva voluntat de salvació, no és pas per la nostra gran perspicàcia o per la nostra iniciativa, sinó pel voler de Déu.

3.      La resposta del creient.

La resposta del creient consisteix en el seguiment de Jesús, expressió de la fe. El seguiment de Jesús és cosa seriosa. La fe no es pot prendre a la lleugera perquè hom s’hi juga tot el sentit de la pròpia vida. No és gens fàcil, de fet és impossible, però a Déu tot li és possible.

4.      El seguiment de Jesús és absorbent.

Ens demana subordinar tots els interessos personals, fins i tot els més bons al compromís pel Crist. Seguir Jesús vol dir situar com a sentit i fi de la nostra actuació i per damunt de tot, fins dels afectes personals, l’opció per Ell.

5.      El seguiment de Jesús és difícil.

Acaba en la resurrecció, però passa per la creu. I la creu és l’esforç del servei. I en l’esforç hi ha la recompensa, perquè fa més feliç donar que rebre, masoquismes a part.

6.      El seguiment de Jesús és un seguiment pràctic, no només teòric.

La fe sense obres és morta, no és una adhesió intel·lectual, és una adhesió cordial a la persona de Jesús i exigeix actuar com ell actuava.  No podem viure alienats en les nostres pràctiques pietoses o distrets amb ocupacions mesquines.

7.        El procés de l’acció.

a) Tenir sempre a punt l’antena per “veure” les necessitats que hi ha al nostre voltant;

b) Asseure’ns per “jutjar” a la llum de l’evangeli allò que hem vist;

c) “Actuar” amb criteris evangèlics per a corregir, en la mesura que sigui necessari, possible i prudent allò que hem vist i jutjat.

Josep Esplugas Capdet, prevere.

FULL GROC PARROQUIAL SETMANAL

 


FULL DOMINICAL 07/09/2025

 

dilluns, de setembre 01, 2025

MISSA DEL DIUMENGE XXII 30-31/08/2025

 


Benvolguda famílies de famílies, que és la comunitat, benvolguts germans/es en Crist:  Som  a finals del mes d’agost, i tenim ben a prop el nou curs escolar i pastoral. Avui la Paraula de Déu ens suggereix dues actituds fonamentals amb que podem afrontar-los, però que les hem de tenir present sempre.

1ª.La humilitat.Sigues humil en tot el que facis”. Ens ho diu el llibre de Jesús, fill de Sira. I afegeix: “Com més gran ets més humil has de ser, i Déu et concedirà el seu favor. I per reblar el clau, afirma: ”Déu, que és veritablement poderós, revela els seus secrets als humils”.  

La humilitat és una virtut, que massa sovint associem a una persona apocada, amb poca personalitat, però, aquest no és el sentit que li dóna la Paraula de Déu. Una persona humil és una persona dolça, bondadosa, no violenta ni orgullosa: escolta, acull i es relaciona amb benvolença, sense agressivitat. Déu ens ha demostrat fins a qui punt fa seva aquesta virtut, fent-se un dels nostres i encarnant-se en Jesús, nostre Senyor,  l’humil per excel·lència. Així ho fa constar en la seva carta de presentació, les benaurances, que viu en 1ª persona:Feliços els humils: ells posseiran la terra”. Des del seu naixement fins a la seva mort en creu, la humilitat defineix la seva manera de ser i de fer. Si volem ser feliços autènticament, apropar-nos al Regne de Déu, haurem de desprendre’ns  de l’orgull i de la supèrbia. Aquest és el sentit de la correcció fraternal que  Jesús fa a aquell convidat que vol posar-se als primers llocs, animant-lo a ocupar el lloc darrer: Tothom qui s’enalteix serà humiliat, però el qui s’humilia serà enaltit”. I nosaltres,  quin és el nostre capteniment amb Déu, amb Jesús i amb els altres, escollim el darrer lloc, obrem amb dolcesa, acollim amb benvolença les persones amb les que ens relacionem?

2ª.La gratuïtat:Quan facis una festa convida-hi pobres, invàlids, coixos i cecs”.     En el món que vivim és molt important cultivar les relacions públiques, però sovint es fa d’una manera interessada i competitiva. Quantes més persones influents coneguis, més bé t’aniran les coses. Queden exclosos aquells que no tenen res a oferir i que no poden tornar la invitació.  Doncs novament, Jesús, nostre Senyor, ens parla a nosaltres, convidats a la seva església, per a no caure en aquest parany. Hem de relacionar-nos amb tothom, especialment amb aquells a qui ningú convida, que no tenen res per a oferir, compartint gratuïtament el que som i el que fem. També ens hem de sentir interpel·lats com a ciutadans d'aquesta Europa de la que formem part, i treballar per a que siguem capaços d'acollir als pobres, invàlids, coixos i cecs del segle XXI.”Feliç tu, llavors: ells no tenen res per recompensar-t’ho, Déu t’ho recompensarà  quan ressuscitaran els justos. És allò que el salmista lloa de Déu:  “...pare d’orfes, defensor de viudes, des del lloc sagrat que resideix. Déu dóna casa als desemparats i allibera els captius i els enriqueix”.  

Benvolguts/es germans/nes, donem gràcies a Déu perquè ens estima sense mesura, a través del camí humil del seu Fill Jesús, rostre de la seva misericòrdia, i pel testimoni  de tantes persones que, com Ell, amb humilitat i gratuïtat, serveixen als altres, especialment els més necessitats. Que aquesta Eucaristia, el banquet que Crist ens ofereix, ens ajudi a obrar amb la seva mateixa humilitat i gratuïtat. Que així sigui.

Joan Làzaro i Padrós, prevere i rector.

INICI DE LA CATEQUESI


FULL DOMINICAL 31/08/2025