dimecres, de març 13, 2024

DIUMENGE IV DE QUARESMA. (B)

 


1.   Pecat i destrucció.

La destrucció de Jerusalem és la conseqüència la idolatria, de l’abandó del camí proposat per Déu; no només per haver adorat ídols sinó per haver practicat la injustícia. No oblidem que el diner és l’ídol més perillós. Déu, però, no es mira la injustícia amb desinterès; al contrari, fa arribar constantment el seu missatge alliberador, però l’ésser humà és tan beneit...  

2.   La iniciativa sempre és de Déu.

La intervenció de Déu en la història és salvadora, perquè Déu és El-que-estima. El perdó és possible; més encara el perdó és l’expressió més sublim de l’amor de Déu. Ell té la iniciativa, en enviar el seu fill al món perquè no es perdi ningú, com la va tenir fent intervenir el rei Cir. 

3.   El perdó és pura gràcia.

No mereixem res, el do de Déu és massa gran perquè el puguem abastar. De fet, si no ens l’hagués revelat no podríem ni sospitar-lo. La gràcia, però, no es limita al perdó, la gràcia ens obre horitzons de servei abnegat en l’amor que ens assegura el creixement personal i la plenitud del sentit. Tot és gràcia. Déu fa tot això perquè "ens ha estimat tant que ens ha donat la vida juntament amb Crist”, per gràcia, purament per gràcia, “perquè no es perdi ningú dels qui creuen en ell, sinó que tinguin vida eterna".

4.    El procés d’acolliment del perdó.

a)   Reconeixement del pecat: Els caldeus van arrasar Jerusalem i els jueus van llegir la gran desfeta del 597-587 com la conseqüència de la injustícia i de la desconfiança en Déu i en els seus profetes. Per a ells era un càstig; avui hem de dir que no és que Déu castigui sinó que el pecat destrueix. La injustícia comporta la dissolució de qualsevol societat, la conversió comporta la reconstrucció. És el missatge de la primera lectura. El mateix passa amb les persones.

b)   Enyorança del bé. En situació de pecat enyorem la joia serena de la situació de perdó i de justícia, gràcies a la nostra capacitat de reflexió. Exiliats de la situació de Regne de Déu no podem estar contents i desitgem el retorn a Jerusalem. Enyorar el bé és el primer pas cap a la conversió.

c)   Consentiment: Només consentint lliurement a l’acció de Déu podrem gaudir del perdó. Demanem al Senyor aquell seny necessari per respondre a la seva iniciativa. Deixem-nos estimar per Déu. La conversió quaresmal consisteix a orientar la voluntat cap a Déu, a reconèixer que Ell ens ha creat perquè visquem practicant la caritat, fins que la mateixa caritat de Déu ens atregui definitivament cap a Ell.

5.   Epíleg.

No és això el procés quaresmal? La inèrcia del pecat ens allunya de Déu, la quaresma és un procés de purificació que ens disposa a la reconstitució que Déu mateix obra en nosaltres.  Donem-li gràcies.

Josep Esplugas Capdet, prevere.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Publica un missatge