1.
L’esforç d’entendre
el missatge i portar-lo a la vida.
Mireu d’entendre”
“Exhorteu-vos els uns als altres “. Són consells de Pau. Comprendre el missatge
de la revelació no és fàcil; ens cal l’esforç de la lectura meditada i crítica
de la Sagrada Escriptura en un marc de pregària personal i col·lectiu. La comprensió
de la Revelació porta a una canvi d’estil de vida perquè el creient assumeix la
visió de Déu, la lògica de Déu.
2.
El mètode de Joan.
El sermó de pa de
vida és un paradigma de la manera de catequitzar de Joan. Ell posa constantment
en joc dos nivells de comprensió de la realitat. El nivell de la perspectiva
humana i el nivell de la perspectiva de Jesucrist, que és la perspectiva de
Déu. Parteix d’experiències de vida material per explicar la vida de l’Esperit.
Trobem molts exemples. L’aigua del pou de Jacob, l’aigua que dona la vida en el
cas de la samaritana, néixer de la mare i néixer de l’Esperit en al cas de
Nicodem, rentar els peus i rentar l’interior en el cas del lavatori dels peus…
3. El sermó de la muntanya.
El sermó parteix d’un fet material: la multiplicació dels pans i dels peixos. La multitud queda satisfeta d’haver pogut menjar de franc tant de pa i tant de peix com li ha abellit a cadascú. El fet provoca en els “jueus” una gran admiració. Jesús, que dona el pa de franc, ha de ser el profeta o el messies esperat. A partir de la situació creada amb el miracle Jesús fa el salt de l’aliment del cos, o pa de la terra, a l’aliment de l’esperit, o pa del cel. El pa del cel s’assembla al pa de la terra perquè és aliment però els seus efectes són molt diferents. El pa de la terra no evita la mort, en canvi el pa del cel dona vida eterna perquè dona la vida de Déu. Encara millor, el pa del cel és Jesucrist mateix, que és presència de Déu en el món, i Déu, que és etern, dona vida eterna al món.
Josep Esplugas Capdet, prevere.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Publica un missatge